سبد خرید
آزمون سلپیپ یا آیلتس

آزمون سلپیپ یا آیلتس با 10 نکته

3.5/5 - (6 امتیاز)

سوالی که اکثر زبان آموزان عزیز اغلب می پرسند این است؛ کدام آزمون را انتخاب کنیم؟ آزمون سلپیپ یا آیلتس؟ این سوال واقعاً به عوامل زیادی بستگی دارد، اما داشتن کمی اطلاعات در مورد هر آزمون، اینکه در کدام قسمت شباهت دارند و در کجا متفاوت هستند، قطعا می تواند به شما در انتخاب درست اینکه آزمون سلپیپ یا آیلتس کمک کند. در این مقاله به صورت کاملا حرفه ای تمامی جوانب شرکت در آزمون سلپیپ یا آیلتس را مورد ارزیابی قرار دادیم تا بتوانید به راحتی مقایسه خوبی بین آزمون سلپیپ یا آیلتس داشته باشید.

تعریف آزمون سلپیپ

CELPIP مخفف Canadian English Language Proficiency Index Program و آیلتس مخفف International English Language Testing System است. هر دو آزمون برای سنجش مهارت زبان انگلیسی ساخته شده اند، هر دو آزمون برای تحصیل، کار و مهاجرت استفاده می شوند، اگرچه آزمون سلپیپ به طور خاص برای ارزیابی انگلیسی کانادایی طراحی شده است. آزمون سلپیپ برای افرادی که می خواهند اقامت دائم کانادا یا شهروندی دریافت کنند بسیار مفید است.

خرید پکیج سلپیپ
خرید پکیج سلپیپ

بعد از طراحی آزمون سلپیپ این آزمون یک رقیب جدی برای آزمون های بین المللی دیگر مانند آیلتس و یا تافل شد. برای اینکه بدانیم آزمون سلپیپ یا آیلتس باید اطلاعات کلی درباره هر دو آزمون داشته باشیم و بررسی جامعی را برای هر دو قسمت داشته باشیم تا تصمیم درستی درباره اینکه آزمون سلپیپ یا آیلتس را انتخاب کنیم، انجام دهیم.

در این مقاله تمامی مورادی که داوطلب شرکت در هر دو آزمون مورد نظر دارد از قبیل هزینه- شرایط شرکت و سختی آزمون که مورد انتخاب برای آزمون سلپیپ یا آیلتس می باشد را به صورت کلی مورد ارزیابی قرار داریم تا شما به راحتی آزمون مورد نظر خود را انتخاب کنید. همانطور که متوچه شدید بایستی آزمون سلپیپ یا آیلتس را کامل بررسی نماییم.

مقدمه بر انتخاب آزمون سلپیپ یا آیلتس

یکی از تفاوت های اساسی ما بین دو آزمون آزمون سلپیپ یا آیلتس این است که سلپیپ یک آزمون کاملاً مبتنی بر کامپیوتر است و تمام اجزای آزمون توسط کامپیوتر انجام می شود. در مقابل، در آزمون آیلتس، بخش های Reading، Writing و Listening مبتنی بر کاغذ هستند و آزمون Speaking به صورت حضوری انجام می شود.

مقدمه بر انتخاب آزمون سلپیپ یا آیلتس
مقدمه بر انتخاب آزمون سلپیپ یا آیلتس

در حالی که هر دو آزمون آزمون سلپیپ یا آیلتس برای نشان دادن مهارت زبان انگلیسی شما طراحی شده اند، سلپیپ نسبت به آیلتس تاکید بیشتری بر زبان کاربردی دارد. بسیاری از وظایف سلپیپ از داوطلبان می‌خواهد که طیف وسیعی از موقعیت‌های روزمره را که ممکن است فردی که به یک کشور انگلیسی زبان نقل مکان کرده است با آن مواجه شود، درک کرده و نسبت به آن واکنش نشان دهد. این مورد در برخی از بخش‌های آیلتس نیز صادق است، اما نه به اندازه سلپیپ.

هر دو آزمون آزمون سلپیپ یا آیلتس از زبان انگلیسی هستند، اگرچه سلپیپ برای انگلیسی کانادایی و آیلتس برای انگلیسی بریتانیایی طراحی شده است.

بارم نمرات در هر یک از این دو آزمون متفاوت است. برای سلپیپ هر بخش از 1 تا 12 نمره در نظر گرفته شده است که مطابق با معیار های زبان انگلیسی کانادایی است. برای آزمون آیلتس نیز نمره هر بخش از 1 تا 9 می باشد.

در ابتدا برای شناخت اینکه کدام آزمون را انتخاب کنیم آزمون سلپیپ یا آیلتس یک مقدمه کوتاهی برای 2 آزمون گفته می شود سپس هر دو آزمون از نظر تفاوت و شباهت مورد ارزیابی قرار می دهیم و در مرحله آخر نظر کاربرانی که در سالهای گذشته آزمون آیلتس را شرکت کرده اند و نوانسته اند نمره کافی در آزمون کسب کنند و به سمت آزمون سلپیپ گرایش پیدا کرده اند را بررسی می کنیم.

مقایسه ساختار آزمون سلپیپ با آیلتس

هر دو آزمون آیلتس یا سلپیپ برای به چالش کشیدن مهارت های زبان انگلیسی شرکت کنندگان در آزمون طراحی شده اند. و همان طور که گفته شد در هر دو آزمون مهارت های زبان انگلیسی شامل این چهار دسته است که جنبه های اصلی زبان را شامل می شود: Listening، Reading، Writing و Speaking

آزمون سلپیپ به طور خاص برای ارزیابی مهارت های کلیدی زبان مورد نیاز برای اقامت دائم و شهروندی کانادا طراحی شده است. این آزمون از زبان انگلیسی کانادایی استفاده می کند و املای انگلیسی بریتانیایی و آمریکایی را برای اجزای خود می پذیرد.

آیلتس برای تحصیل، کار و مهاجرت استفاده می شود. این آزمون زبان انگلیسی بریتانیایی و آمریکایی را برای املا، انتخاب کلمه و دستور زبان می شناسد و همچنین ترکیبی از لهجه های بریتانیایی در طول آزمون استفاده می کند. آیلتس در بیش از 140 کشور در دسترس است و به دو دسته آیلتس آکادمیک (مورد استفاده برای آموزش) و آیلتس عمومی (برای مهاجرت به کشورهای انگلیسی زبان استفاده می شود) تقسیم می شود.

آزمون سلپیپ یا آیلتس هر دو مورد تایید و پذیرش اداره شهروندی و مهاجرت کانادا CIC  هستند. نمره نهایی آزمون با معیار زبان کانادایی CLB  مقایسه می شود که استانداردهای زبان ملی را برای تشخیص زبان دوم نشان می دهد.

مقایسه بخش به بخش آزمون سلپیپ یا آیلتس

در برخی زمینه ها، سوالات امتحانی کاملاً مشابه است. با این حال، بخش های زیادی وجود دارد که مختص هر آزمون متفاوت است. به عنوان مثال، در بخش نوشتن آزمون عمومی سلپیپ، باید یک ایمیل بنویسید و سپس به سوالات نظرسنجی پاسخ دهید. این کاملاً با آزمون آیلتس آکادمیک متفاوت است.

در آزمون اسپیکینگ تفاوت های بیشتر وجود دارد، اگر چه همپوشانی هایی نیز وجود دارد. اسپیکینگ آیلتس به سه بخش تقسیم می‌شود که توانایی‌های داوطلبان را برای بحث در مورد موضوعات روزمره، ارائه یک جلسه ساختاریافته و بیان نظرات خود را مورد بررسی قرار می دهد. اسپیکینگ سلپیپ دارای هفت بخش است که هر کدام عملکرد زبان خاصی را ارزیابی می کند.

برای پاسخ به سوال سلپیپ یا آیلتس، مهم است که بفهمید این دو آزمون در چهار بخش چه تفاوت هایی دارند. بیایید یک نگاهی بیندازیم.

معرفی ساختار آزمون سلپیپ

آزمون سلپیپ در 4 بخش اساسی زبان کاربر را مورد ارزیابی قرار می دهد. این چهار بخش به صورت کلی در قسمت یه صورت کامل توضیح داده شده است.

معرفی ساختار آزمون سلپیپ
معرفی ساختار آزمون سلپیپ

اسپیکینگ اسپیکینگ آزمون سلپیپ در 8 مهارت کاربر را مورد سنجش قرار می دهد. هر بخش 1 دقیقه ای می باشد و تمامی داوطلبین می توانند برای کسب اطلاعات از بخش های مختلف اسپیکینگ به مقاله اسپیکینگ سلپیپ مراجعه کنند.

رایتینگ در 2 بخش مجزا ساختار زبانی کاربر را در نوشتن و گرامر و سطح لغات مورد ارزیابی قرار می دهد. هر دوبخش رایتینگ سلپیپ بسیار آسان بوده و ساختار و قالبی شبیه به آزمون آیلتس ولی کمی آسانتر و روانتر دارد.

ریدینگ آزمون سلپیپ سطح زبان کاربر را در چهار سطح مختلف مورد ارزیابی قرار می دهد. همه چهار بخش در این قسمت چهار گذینه ای بدون نمره منفی می باشد لذا کسب نمره بالا در این آزمون بسیتر آسان است.

لیسنینگ آزمون سلپیپ سطح زبانی کاربر را در شش سطح مختلف مورد سنجش قرار می دهد. که چهار سطح ابتدایی بسیار ساده و روان طراحی شده و در این قسمت نیز سوالات چهار گذینه ای می باشد لذا انتخاب آزمون سلپیپ یا آیلتس بسیار آسان خواهد بود.

آزمون سلپیپ به صورت آنلاین و آزمون کامپیوتری مبتنی بر مجموعه سئولات دانشگاه بریتیش کلمبیا و لهجه کانادایی می باشد. ساختار آزمون سلپیپ بر اساس ترتیب از پیش تعیین شده می باشد.

معرفی ساختار آزمون آیلتس

آزمون آیلتس در 4 مهارت اساسی زبانی مورد ارزیابی قرار می گیرد که به ترتیب زیر می باشد که در توضیحات زیر به صورت مفصل توضیح داده شده است.

اسپیکینگ آزمون آیلتس سطح زبان کاربر را در 3 سطح مختلف ارزیابی می کند. که توسط اگزمینر سوال طراحی و پرسیده می شود لذا استرس حضور در کنار اگزمینر بسیار بالا خواهد بود.

رایتینگ آزمون آیلتس سطح زبان کاربر را در 2 سطح مختلف می سنجد. هر دو بخش تشابهی به آزمون سلپیپ دارند با این تفاوت که سوالات رایتنگ آیلتس بسیار سختر از آزمون سلپیپ خواهد بود. لذا انتخاب آزمون سلپیپ یا آیلتس در این بخش سلپیپ است.

ریدینگ آزمون آیلتس در چهار سطح تمامی دامنه لغت و ساختار زبانی کاربر را ارزیابی می کند. که این چهار سطح را 40 سوال متنوع و کاربری با 8 ساختار متنوع سطح زبان کاربر را مورد ارزیابی قرار می دهد لدا در این بخش انتخاب مابین آزمون سلپیپ یا آیلتس راوانی و آسانتر بودن با آزمون سلپیپ است.

لیسنینگ آزمون آیلتس نیز در چهار سطح در تعداد 40 سوال متنوع توانایی گوش دادن کاربر را مورد ارزیابی قرار می دهد. در این قسمت نیز تفاوت بسیار زیادی مابین دو آزمون وجد دارد ولی چون آزمون سلپیپ تماما چهار گذینه ای است انتخاب گذینه ها مابین چهار گذینه بسیار اسانتر است لذا انتخاب بین آزمون سلپیپ یا آیلتس میتوان سلپیپ را اسانتر اعلان کرد.

آزمون آیلتس هم به صورت pepper کاغذی و هم به صورت آنلاین برگزار می شود. مدت زمان آزمون کتبی 2.45 دقیقه و 15 دقیقه هم برای بخش اسپیکینگ و مصاحبه که در مجموع 3 ساعت در نظر گرفته می شود. برای شرکت در آزمون آیلتس باید در مرکز آزمون یا سنتر مربوطه در سنتر آیلتس شرکت کرد که در ایران سنتر های زیادی از آیلتس وجود دارد.

شباهت های آزمون سلپیپ با آیلتس

در قسمت شباهت های آزمون سلپیپ یا آیلتس بخش های چهارگانه هر دو آزمون را با هم مقایسه می کنیم. در تعداد بخش ها آزمون سلپیپ با آزمون آیلتس تقریبا برابر است همچنین در بخش زمانی آزمون سلپیپ جنرال 3 ساعت  آزمون سلپیپ LS یک ساعت می باشد. ساختار رایتینگ وریدینگ در 2 آزمون شباهت بسیار زیادی به هم دارند. در هر دو آزمون برای شرکت در آزمون باید به مرکز آزمون مراجعه کند. ساختار در برخی از بخش های ریدینگ آزمون سلپیپ درک مطلب دقیقا شبیه درک مطلب آزمون آیلتس می باشد.

از دیگر شباهت های آزمون سلپیپ یا آیلتس علاوه بر سبک سوالات دو آزمون می توان به ساختار پاسخ دهی به سوالات ریدینگ که میتوان از تکنیک های آیلتس برای پاسخ دهی به سوالات استفاده کرد با این تفاوت که سوالات ریدینگ سلپیپ بسیار آسانتر و روانتر از آیلتس می باشد. این موضوع نیز یکی دیگر از شباهت های سلپیپ یا آیلتس است.

تفاوت های آزمون سلپیپ با آیلتس

در بخش تفاوت های آزمون سلپیپ یا آیلتس تمامی چهار بخش را مورد ارزیابی قرار می دهیم. خب ما همیشه فکر می کنیم که آیلتس بهتر است، زیرا گزینه های بیشتری در اختیار شما قرار می دهد! با این حال، اگر میخواهید به کانادا محاجرت کنید، سلپیپ ممکن است برای شما مناسب تر باشد. فقط به این دلیل که سلپیپ یک آزمون کانادایی است، به این معنی نیست که امتیازدهی سلپیپ برای درخواست شما مفیدتر خواهد بود.

اما چند مزیت برای آزمون سلپیپ وجود دارد اگر شما در آزمون زبان انگلیسی فقط برای مهاجرت به کانادا شرکت می کنید. یا شما به به عنوان کارگر، دانشجو یا بازدید کننده در کانادا حضور دارید.

بررسی تفاوت های آزمون سلپیپ یا آیلتس
بررسی تفاوت های آزمون سلپیپ یا آیلتس

تفاوت های بسیار زیادی مابین آزمون سلپیپ با آیلتس وجود دارد که به برخی از این تفاوت های اشاره می شود.

ساختار اسپیکینگ سلپیپ

در بخش اسپیکینگ آزمون سلپیپ 8 بخش وجود دارد که 4 تا عکس و 4 تا متن تجربه و ساختار زبان فردی داوطلب را بررسی می کند در اسپیکینگ آزمون سلپیپ سعی بر این شده است که علاوه بر تقویت زبان برای آزمون سوالاتی را از کاربر پرسیده شود که در ساختار اسپیکینگ کاربر برای روزمره و زندگیدر جامعه کانادایی به کار رود.

از این رو برخلاف آزمون آیلتس که ساختار های پیچیده وشاید غیر کاربردی برای مکالمه باید استفاده شود تا نمره بالایی در آزمون به کاربر تعلق بگیرد در آزمون سلپیپ ساختار بسیار کاربردی برای کاربر طراحی شده که در جامعه و مکالمه روزمره در جامعه کانادایی استفاده شود این اولین جواب به سوال داوطلبین که پرسیده بودند آزمون سلپیپ یا آیلتس. این موضوع نیز یکی دیگر از تفاوت های سلپیپ یا آیلتس است.

ساختار لیسنینگ سلپیپ

در ساختار لیسنینگ سلپیپ تعداد بخش ها بسیار بیشتر از آزمون آیلتس است ولی سوالات به شدت راحتر و قابل پاسخ گویی می باشد. داستان از آنجایی راحت می شود که گفته شود در آزمون سلپیپ در بخش لیسنینگ اصلا نیازی نیست چیزی نوشته شود تمام سولات 4 گذینه ای می باشد لذا اگر بخش گوش دادن شما ضعیف باشد میتوان به راحتی به چاشنی شانس از این مرحله نمره خوبی کسب کرد.

همچنین در قسمت لیسنینگ آزمون سلپیپ ویس های روز مره و کاربردی در بخش های اول و دوم و سوم که بسیار ساده می باشند اشاره کرد. اما در آزمون آیلتس لهجه بریتانیایی و همچنین سرعت صحبت کردن در برخی از بخش ها باعث اذیت کردن کاربران می شود و در برخی موارد کاربران آزمون از ویس پخش شده عقب می مانند. این موضوع نیز یکی دیگر از تفاوت های سلپیپ یا آیلتس است. این هم پاسخ دوم به این سوال که آزمون سلپیپ یا آیلتس.

متن های ریدینگ آزمون سلپیپ

بخش ریدینگ اگر چه تعداد سوالات آیلتس و آزمون سلپیپ شبیه به هم می باشد اما در آزمون سلپیپ تمامی سوالات 4 گذینه ای است و نیازی به نوشتن متن نیست و این هم یک گذینه مناسب برای افرادی که شانس را چاشنی سوالات میکنند در صورتی که سوالات در بخش ریدینگ آیلتس بسیار متنوع می باشد  باید گذینه های نوشته شود و یا اگر تایپ اشتباه رخ دهد نمره تعلق داده نمی شود به کاربر.

سبک سوالات و تنوع سوالات در بخش ریدینگ آیلتس بسیار دشوار تر از  آزمون سلپیپ می باشد لذا توصیه تمامی کاربرن می شود که یک بار از بخش ریدینگ آزمون سلپیپ دیدن کنند تا دید آنها نسبت به آزمون سلپیپ و بخش ریدینگ عوض شود. این پاسخ سوم به کاربرانی که پرسیده بودند آزمون سلپیپ یا آیلتس.

بخش رایتنگ آزمون سلپیپ

بخش رایتینگ آزمون سلپیپ مانند آزمون آیلتس جنرال شامل 2 بخش است که فقط تعداد کلماتی که در تسک 2 آزمون سلپیپ باید نوشته شود کمی کمتر از آیلتس است.

بخش اول نوشتن ایمیل و نامه

بخش دوم انتخاب یکی از دو شرایط بیان شده

تقریبا هر دو بخش رایتنگ آیلتس با آزمون سلپیپ با هم شبیه می باشد با این تفاوت که در آزمون سلپیپ سخت گیری که نسب به آزمون آیلتس در تصحیح رایتینگ می باشد نیست. برای مثال در آزمون رایتنگ آیلتس تقریبا تمامی لغات و اصطلاحات و فریزال ورب ها و کالوکیشن ها و ساختار های پیچیده شمرده می شوند اما در آزمون سلپیپ سخت گیری لغات و گرامری کمتر می باشد.

اگر کاربر اشتباه گرامری و نوشتاری نداشته باشد می تواند نمره رایتینگ 7 به بالا را در آزمون سلپیپ کسب نماید. در آزمون آیلتس اشتباه املایی نمره کاربر را کم می کند اما در آزمون سلپیپ چون آزمون آنلاین می باشد و تایپ در محیطی شبیه به ورد می باشد زیر اشتباه املایی و گرامری خط قرمز کشیده می شود و کاربر از اشتباه خود مطلع می شود. این موارد نیز یکی دیگر از تفاوت های سلپیپ یا آیلتس است.

مقایسه نمره آزمون سلپیپ یا آیلتس

این سوال یکی از سوالات اساسی می باشد که بعد نظر سنجی انجام شده تمامی کاربرانی که در آزمون آیلتس شرکت کرده اند و نتوانسته اند در نمره خوبی در این آزمون کسب کنند با همان دانش زبانی توانسه اند نمره بالایی در آزمون سلپیپ کسب کنند از این رو میتوان به اهمیت بالای آزمون سلپیپ و علاقه کاربران به این آزمون اشاره کرد. بنابراین در مقایسه آزمون سلپیپ یا آیلتس برتری با سلپیپ در نظر سنجی های می باشد.

آزمون سلپیپ یا آیلتس کدام برای پذیرش کانادا شرایط بهتری دارد؟

از آنجایی که آزمون آیلتس یک آزمون بین المللی شناخته شده می باشد اکثر دفاتر و مراکز مهاجرتی و دانشگاه ها کانادا این آزمون را قبول دارند اما اکثر نمره 6.5 یا 7 آزمون آیلتس را قبول داشته که کسب این نمره برای اکثر کاربران کاری تقریبا سخت و یا حتی غیر ممکن می باشد. از این رو آزمون سلپیپ ورود میکند.

از انجایی که آزمون سلپیپ اختصاصا برای کانادا می باشد این آزمون توسط تمامی مراکز مهاجرتی و دانشگاه های کانادا مورد قبول می باشد و قبولی در این آزمون بسیار ساده تر و کم استرس تر نسب به آزمون آیلتس می باشد.

در مقایسه آزمون سلپیپ یا آیلتس از نظر درجه بندی درجه بندی آیلتس از صفر تا 9 می باشد ولی آزمون سلپیپ از نظر درجه بندی از نمره فصر تا 12 می باشد که مقایسه این دو قسمت در جدول زیر به صورت کامل بیا شده است. این موضوع نیز یکی دیگر از تفاوت های سلپیپ یا آیلتس است.

برنامه شاخص مهارت زبان انگلیسی کانادایی (CELPIP) – جدول معادل نمره آزمون عمومی

Speaking Listening Writing Reading سطح  CLB
10 10 10 10 10
9 9 9 9 9
8 8 8 8 8
7 7 7 7 7
6 6 6 6 6
5 5 5 5 5
4 4 4 4 4

سیستم بین المللی آزمون زبان انگلیسی (IELTS) – آموزش عمومی – جدول معادل سازی نمره آزمون

Speaking Listening Writing Reading سطح CLB
7.5 8.5 7.5 8.0 10
7 8 7 7 9
6.5 7.5 6.5 6.5 8
6.0 6.0 6.0 6.0 7
5.0 5.5 5.0 5.0 6
5 5 5 4 5
4 4.5 4 3.5 4

آزمون ارزیابی فرانسه برای کانادا (TEF کانادا) جدول معادلات نمره آزمون

Speaking Listening Writing Reading سطح CLB
393-450 316-360 393-450 263-300 10
371-392 298-315 371-392 248-262 9
349-370 280-297 349-370 233-247 8
310-348 249-279 310-348 207-232 7
271-309 217-248 271-309 181-206 6
226-270 181-216 226-270 151-180 5
181-225 145-180 181-225 121-150 4

آزمون زبان فرانسه برای کانادا (TCF کانادا) جدول معادلات نمره آزمون

Speaking Listening Writing Reading سطح CLB
16-20 549-699 16-20 549-699 10 و بالاتر
14-15 523-548 14-15 524-548 9
12-13 503-522 12-13 499-523 8
10-11 458-502 10-11 453-498 7
7-9 398-457 7-9 406-452 6
6 369-397 6 375-405 5
4-5 331-368 4-5 342-374 4

برتری های آزمون سلپیپ یا آیلتس

برتری های آزمون سلپیپ را نسب به آیلتس در دسته بندی زیر بیا شده است.

برتری های آزمون های سلپیپ یا آیلتس
برتری های آزمون های سلپیپ یا آیلتس
  • قیمت ارزانتر

قیمت آزمون سلپیپ نسبت به آزمون آیلتس کمی ارزانتر است که خود یک مزیت بزرگ به حساب می آید. در مقایسه قیمت برای انتخاب آزمون سلپیپ یا آیلتس مابین این دو آزمون سلپیپ کمی قیمت کمتری دارد.

  • چهار گذینه ای بودن پاسخ ها

به دلیل اینکه پاسخ گذینه های آزمون سلپیپ در بخش های ریدینگ و لیسنینگ چهار گذینه ای است به راحتی میتوان در این قسمت نمره قابل قبولی کسب کرد. در مقایسه ساختار پاسخ به سوالات مابین آزمون سلپیپ یا آیلتس در این نقطه نیز آزمون سلپیپ به دلیل چهار گذینه ای بودن و انتخاب شانسی گذینه های الویت بالایی دارد.

  • منابع محدودتر

آزمون سلپیپ مانند آزمون آیلتس منابع گسترده و بسیار زیادی ندارد و تنها با مطالعه منابع محدودی که خود آزمون ارائه کرده است میتوان نمره بالایی در آزمون کسب کرد. در مورد منابع کلی مابین آزمون سلپیپ یا آیلتس نیز میتوان الویت را به سلپیپ دارد چون با مطالع منابع کمتری آماده آزمون خواهید شد.

  • سوالات تکراری سال های گذشته

بسیاری از سوالات سال های گذشته در آزمون سلپیپ تکراری می باشد و با تهیه نمونه سوالات سال های گذشته میتوان تسلط خوبی به این آزمون پیدا کرد. در قسمت مقایسه سوالات آزمون سلپیپ یا آیلتس چون آزمون آنلاین سوالات تکراری زیادی دارند میتوان اولویت را به سلپیپ دارد.

  • سهولت سوالات

تمامی بخش های آزمون سلپیپ در سختی سوالات به صورت متوسط و خوب طراحی شده است که کاربر دچار مشکل در پاسخ دهی به سوالات نشود. لذا در انتخاب مابین آزمون سلپیپ یا آیلتس در این بخش نیز اولویت با آزمون سلپیپ خواهد بود.

  • سختگیری کمتر

در تصحیح بخش های اسپیکینگ و رایتنگ آزمون توسط 2 اگزمینر تصحیح می شود و سختگیری نسبت به آزمون ۀیلتس در این آزمون وجود ندارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ثبت نام آزمون سلپیپ و تمامی نکات پرداختی آزمون سلپیپ میتوانید مقاله ثبت نام آزمون سلپیپ را با دقت مطالعه بفرمایید.

چرا آزمون سلپیپ را انتخاب کنیم؟

اگر هنوز در حال بررسی تصمیم آزمون سلپیپ یا آیلتس هستید، ممکن است بخواهید برخی از این دلایل را در نظر بگیرید توضیحات و مقایسه کلی زیر که مابین آزمون آزمون سلپیپ یا آیلتس می باشد را با دقت مطالعه کنید و نتیجه کلی میتوان گرفت که آزمون سلپیپ یا آیلتس.

سلپیپ فقط از لهجه های آمریکای شمالی در بخش Listening استفاده می کند.

  • سلپیپ در یک جلسه برگزار می شود (آیلتس به دو جلسه نیاز دارد).
  • سلپیپ یک آزمون کاملاً کامپیوتری است.
  • نتایج را در عرض چهار تا پنج روز پس از بعد از امتحان خود دریافت کنید.

سلپیپ همچنین به طور گسترده برای درخواست های دانشگاه، شغل و مهاجرت پذیرفته شده است، و آن را به یک گواهی ارزشمند برای افزودن به پرونده شما تبدیل می کند. این موضوع نیز یکی دیگر از تفاوت های سلپیپ یا آیلتس است.

سلپیپ برای مهاجرت به کانادا

یکی دیگر از راههای بررسی آزمون سلپیپ یا آیلتس این است که بدانیم برای چه موردی می خواهیم. آزمون سلپیپ توسط چندین برنامه مهاجرتی کانادا در سرویس IRCC پذیرفته می شود، از جمله :

  • اقامت دائم
  • تابعیت
  • کلاس تجربه کانادایی
  • نامزد استانی
  • مشاغل/کارگر ماهر فدرال.

اگر به دلایل حرفه ای نیاز به اثبات مهارت انگلیسی خود دارید، کارفرمایان متعددی در کانادا وجود دارند که متقاضیان دارای گواهینامه سلپیپ را می پذیرند و به دنبال آنها هستند. اگر صنعت خاصی  را در ذهن دارید، می توانید مستقیماً از آنها سوال کنید که نیازهای آنها چیست. چند نمونه کارفرمای برجسته که سلپیپ را در کانادا می پذیرند عبارتند از :

  • ICCRC مشاوران مهاجرت شورای تنظیم مقررات کانادا
  • CDO  کالج دندانپزشکان انتاریو.
  • BC Corrections
  • SREC  کمیسیون املاک و مستغلات ساسکاچوان
  • انجمن حسابداران کسب و کار حرفه ای کانادا

امتحانات چقدر طول می کشد و نتایج چه زمانی مشخص می شود؟

آزمون سلپیپ در یک جلسه 3 الی چهار ساعته برگزار می شود. بخش های گوش دادن و صحبت کردن در سلپیپ ممکن است کمی زمان بر باشد اما بخش نوشتن به زمان کم تری نیاز دارد. اما آزمون آیلتس، عموما در دو جلسه انجام می شود. بخش اسپیکینگ آیلتس به طور جداگانه در زمان، روز و احتمالاً مکان متفاوت انجام می شود.

نتایج برای آزمون آیلتس 13 روز به طول می انجامد و این زمان برای آزمون سلپیپ 10 الی 12 روز است. اگر زود تر به نتایج امتحان خود نیاز دارید، سلپیپ یک سیستم رتبه بندی سریع دارد که نتایج را در 3 الی 4 روز کاری با هزینه اضافه 100 دلار به شما تحویل می دهد. این موضوع نیز یکی دیگر از تفاوت های سلپیپ یا آیلتس است.

کتاب های ضروری برای مطالعه آزمون سلپیپ

برای آماده شدن برای آزمون CELPIP، مطالعه منابع آموزشی مناسب بسیار مهم است. داشتن منابع دقیق و کاملی از کتاب ها می تواند به شما در کسب نمره بالا کمک خوبی داشته باشد. در ادامه، به برخی از کتاب‌های ضروری برای مطالعه آزمون CELPIP اشاره خواهیم کرد:

  1. CELPIP-General Study Guide

این کتاب شامل راهنمایی‌های جامعی برای هر یک از بخش‌های آزمون CELPIP است. این کتاب شامل نمونه سوالات و راه‌حل‌های آن‌ها، تمرین‌های فراوان، تمرین‌های شبیه‌سازی آزمون و نکات مفیدی برای آزمون CELPIP می‌باشد. مطالعه این کتاب برای آشنایی با ساختار های جدید و آخرین تغییرات آزمون توصیه می شود.

  1. The CELPIP Speaking Test – Practice Test 1

این کتاب شامل تمرین‌هایی برای بخش صحبت کردن آزمون CELPIP و نمونه سوالاتی است که در این بخش مطرح می‌شوند. با داشتناین کتاب میتوانید به بسیاری از تکنیک های جدید آزمون آشنا شوید و بتوانید تکنیک های آزمون را آشنا شوید. همچنین تست های که در این کتاب موجود است جدیدترین تست های تمرینی که احتمال در سال های آینده استفاده شود بسیار زیاد است.

  1. The CELPIP Writing Test – Practice Test 1

این کتاب شامل تمرین‌هایی برای بخش نوشتاری آزمون CELPIP و نمونه سوالاتی است که در این بخش مطرح می‌شوند. نمونه ها و قالبهای بسیارخوبی در این کتاب معرفی شده است و همچنین لغات کاربردی در این کتاب معرفی شده است که می توان با داشتن آنها نمره بالایی در رایتینگ کسب شود.

  1. The CELPIP® Reading Test – Practice Test 1

این کتاب شامل تمرین‌هایی برای بخش خواندن آزمون CELPIP و نمونه سوالاتی است که در این بخش مطرح می‌شوند. تمرین های عالی از قبیل متن های طولانی برای بالا بردن درک مطلب برای افرادی که سطح زبانی متوسطی دارند بسیار کاربردی می باشد.

  1. The CELPIP Listening Test – Practice Test 1

این کتاب شامل تمرین‌هایی برای بخش شنیداری آزمون CELPIP و نمونه سوالاتی است که در این بخش مطرح می‌شوند. منابع محدودی در بخش شنیداری در آزمون سلپیپ موجود است داشتن منابع کامل از لیسنینگ آزمون سلپیپ در این کتاب جمع آوری شده است.

  1. Official CELPIP Practice Materials Volume 1 and 2

این دو کتاب شامل تمرین‌هایی برای هر یک از بخش‌های آزمون CELPIP است. هر کتاب شامل سوالات و راه‌حل‌های آن‌ها، تمرین‌های فراوان، تمرین‌های شبیه‌سازی آزمون و نکات مفیدی برای آزمون CELPIP می‌باشد.

  1. Official CELPIP Online Course

این دوره آموزشی آنلاین شامل تمرین‌هایی برای هر یک از بخش‌های آزمون CELPIP است و در آموزش مهارت‌های شنیداری، خواندن، نوشتاری و صحبت کردن به داوطلبان کمک می‌کند.

توصیه می‌شود قبل از خرید هر یک از کتاب‌ها، به دقت بررسی کنید که آیا منابع آموزشی مورد نیاز شما را پوشش می‌دهند یا خیر. همچنین، کتابهای مطرح شده تنها چند نمونه از منابع آموزشی هستند و هنوز منابع بسیاری دیگر نیز برای مطالعه آزمون CELPIP در دسترس هستند. پیشنهاد می‌شود قبل از خرید کتاب‌ها و منابع آموزشی، با مراجعه به وب‌سایت رسمی آزمون CELPIP و یا مشاوران آموزشی معتبر، اطمینان حاصل کنید که منابع خریداری شده، مطابق با نیازهای شما هستند.

مشکلات آزمون سلپیپ

ممکن است برخی مشکلات و چالش‌هایی را برای داوطلبین آزمون سلپیپ ایجاد شود که به برخی از آنها اشاره میکنیم. برخی از مشکلات احتمالی آزمون CELPIP عبارتند از:

تنش روانی:

در طول آزمون سلپیپ، داوطلبین عزیز ممکن است با تنش‌های روانی مواجه شوند، به خصوص اگر آن‌ها تازه وارد کانادا باشند و زبان انگلیسی آن‌ها محدود باشد. این موارد با شرکت در کلاس های تخصصی و برنامه ریزی حرفه ای قابل کنترل است.

سختی آزمون:

آزمون CELPIP برای ارزیابی مهارت‌های زبانی در محیط کاری و زندگی روزمره به کار می‌رود و به علت این موضوع، سختی آزمون برای برخی افراد ممکن است بالا باشد. لذا از انجایی که این آزمون آنلاین می باشد تکراری بودن سوالات در این آزمون بسیار زیاد است.

عدم آشنایی با ساختار آزمون: به علت نبود تجربه قبلی، برخی از امتحان‌دهندگان ممکن است با ساختار آزمون CELPIP آشنایی کافی نداشته باشند، که می‌تواند منجر به نمره پایینی شود. حتما تکنیک های آزمون و نمونه سوالات سال های گذشته را از مرکز ایران بریتانیا تهیه کنید تا کسب نمره بالا برای شما تضمین شود.

محدودیت زمانی:

زمان محدودی برای پاسخگویی به سوالات در آزمون CELPIP وجود دارد و این می‌تواند برای برخی امتحان‌دهندگان مشکل ساز باشد، به خصوص اگر آن‌ها به زبان انگلیسی مسلط نباشند. با تمامی محدودیت های زمانی زخ داده این آزمون زمان کافی تر نسبت به آزمون آیلتس و تافل خواهد داشت.

عدم آشنایی با محتوای آزمون:

برخی از امتحان‌دهندگان ممکن است عدم آشنایی کافی با محتوای آزمون CELPIP داشته باشند و این می‌تواند منجر به نمره پایینی شود.

اگر شما نیز در حال آماده‌سازی برای آزمون CELPIP هستید، بهتر است با مطالعه کتاب‌ها و منابع آموزشی مرتبط، شرکت در کلاس‌های آموزشی و تمرینات مکرر، برای درک بهتر ساختار آزمون و شرایط آن، آماده شوید.

تمامی مشکلاتی که امان دارد برای افرادی که قصد شرکت در آزمون سلپیپ را دارند رخ دهد به راحتی توسط مرکز زبان ایران بریتانیا برطرف شده است.

  • خریداری منابع به روز و معتبر
  • ارایه آزمون های آزمایشی و با کیفیت به داوطلبان
  • کلاس های حرفه ای توسط اسایتد برجسته و با سابقه
  • مدت زمان امادگی برای آزمون سلپیپ

برای تمامی داوطلبینی که مرحله زبان های عمومی زبان را گذرانده اند تنها با شرکت در 10 جلسه کلاس های تخصصی مرکز زبان ایران بریتانیا می توانند آمادگی کامل در آزمونرا کسب کنند. لذا داشتن یه استراتژِ عالی و همچنین یک استاد باتجربه و دلسوز در زول 1 الی 2 ماه شما را آماده کسب نمره 7 و بالا تر در این آزمون خواهد کرد.

تمامی زمانی آمادگی برای آزمون آیلتس حداقل 6 ماه و بیشتر می باشد. لذا داشتن اطلاعات کافی در انتخاب آزمون بسیار کارآمد خواهد بود.

آیا با داشتن اطلاعات آزمون آیلتس میتوانم در آزمون سلپیپ شرکت کنم؟

اطلاعات آزمون IELTS و CELPIP، هر کدام برای خودشان بوده و آشنایی با یکی از این آزمون‌ها نمی‌تواند به شما در شرکت در آزمون دیگر کمک کند. هر آزمون دارای قواعد، ساختار و محتوای خود است و برای شرکت در هرکدام از آن‌ها باید به صورت جداگانه آماده شوید.

اگر شما قصد دارید در آزمون CELPIP شرکت کنید، باید با ساختار و قواعد این آزمون آشنا شوید و مطالعه کافی انجام دهید. همچنین، اگر قصد دارید در آزمون IELTS شرکت کنید، باید با ساختار و قواعد این آزمون آشنا شوید و به دوره‌های آموزشی مناسب مراجعه کنید.

در نتیجه، اطلاعات آزمون IELTS نمی‌تواند به شما در شرکت در آزمون CELPIP کمک کند و برعکس. بهترین راه برای آماده شدن برای هر آزمون، مطالعه دقیق ساختار، قواعد و راهنمایی‌های مربوط به آن آزمون می‌باشد.

سوالات متداول درباره انتخاب آزمون سلپیپ یا آیلتس

در این بخش به تعدادی از سوالات در خصوص انتخاب آزمون سلپیپ یا آیلتس پاسخ می دهیم. احتمال دارد شما عزیزان نیز سوالات مشابهی در خصوص آزمون سلپیپ یا آیلتس داشته باشید. از این رو این سوالات را بررسی کنید.

من 2 بار در آزمون آیلتس شرکت کردم و نمره 5 آیلتس دارم آیا میتونم نمره 7 سلپیپ را کسب کنم؟

به اثبات رسیده است که داوطلبانی که نمره 5 یا 6 آیلتس را دارند با مطالعه منابع آزمون سلپیپ ویا برگزاری کلاس فشرده 10 جلسه مرکز زبان ایران بریتانیا توانسته اند نمره بالای 7 را در آزمون سلپیپ کسب کنند.

آیا در ایران مرکز سلپیپ داریم؟

خیر متاسفانه در ایران مرکز سلپیپ وجود ندارد و داوطلبین عزیز برای شرکت در آزمون سلپیپ باید به سنتر امارات متحده عربی در شهر دبی سفر کنند.

کلاس سلپیپ چقدر در کسب نمره بالا تاثیر داره؟

به طور کلی کلاس های سلپیپ در کسب نمره بالای 7 بسیار ماثر هست ولی اگر نمره 5 یا 6 سلپیپ مد نظر شما هست لطفا حتما منابع سلپیپ را به صورت کامل تهیه کنید و به صورت کامل مطالعه کنید.

کدام آزمون (سلپیپ یا آیلتس) سخت تر است؟

وقتی میزان سختی آزمون سلپیپ یا آیلتس را مقایسه می کنیم، تفاوت آنچنانی بین این دو وجود ندارد. هر دو آزمون های چالش برانگیزی هستند و نیاز به سطح خوبی از زبان انگلیسی و آمادگی کامل دارند.

دلایل اصلی برای انتخاب شما بین این دو آزمون سلپیپ یا آیلتس باید یکی از دلایل زیر باشد.

  • کدام یک از دو آزمون آزمون سلپیپ یا آیلتس به نظر من مفیدتر است؟
  • کدام آزمون آزمون سلپیپ یا آیلتس با شغل/تحصیل آینده من مرتبط تر است؟

سخن پایانی درباره آزمون سلپیپ یا آیلتس

مقاله بررسی و دلایل انتخاب آزمون سلپیپ یا آیلتس را مطالعه کردیم. در آخر سخن پایانی برای تمامی عزیزانی که قصد شرکت در آزمون سلپیپ را دارند این است که لطفا با بررسی دقیق و مشاوره درست اتخاب درستی مابین آزمون سلپیپ یا آیلتس و یا دیگر آزمون ها داشته باشند تا هر چه سریع تر به هدف خود برسند.

شما عزیزان می توانید ما را در اینستاگرام ایران – بریتیش جستجو نمایید. همچنین حتما از مقاله های موجود برای آزمون سلپیپ استفاده کنید. مجموعه ایران بریتانیا بهترین امکانات و مجموعه های آموزش زبان انگلیسی را برای شما عزیزان تدارک دیده است. حتما از فروشگاه دوره های آموزش زبان انگلیسی هم دیدن نمایید. در ادامه شما عزیزان همچنین می توانید پکیج خودآموز آزمون سلپیپ را برای آموزش خود خوان آزمون سلپیپ را تهیه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *