از مهمترین نکات کلیدی در کسب نمره بالا در هر آزمونی استفاده از تجارب سال های گذشته داوطلبین آزمون می باشد. در آزمون سلیپ برخی از داوطلبین دچار خطاهای رایج در آزمون CELPIP می شود که در اینجا برخی از مهمترین اشتباهت رایج را به زبان ساده و با مثال بیان شده است.
برخی از مهم ترین خطاهای رایج در آزمون CELPIP
در آزمون CELPIP، داوطلبان معمولاً دچار چندین خطای رایج میشوند که میتواند نمره آنها را کاهش دهد. در این قسمت سعی شده است تا برخی از مهمترین خطاهای رایج در آزمون CELPIP در بخش های اسپیکینگ و رایتینگ و ریدینگ و لیسنینگ و ریدینگ به زبان ساده بیان شود که برخی از این خطاها عبارتند از:
خطاهای رایج در آزمون CELPIP در مهارت شنیداری (Listening)
از اصلیترین خطاهای رایج در آزمون CELPIP آزمون سلپیپ در بخش لیسنینگ میتوان به موراد یر اشاره کرد:
- عدم تمرکز روی ایده اصلی
در بخش لیسنینگ خطاهای رایج در آزمون CELPIP، یکی از اشتباهات که داوطلبان به جزئیات غیرضروری توجه میکنند و ایده اصلی را از دست میدهند.
مثال:
فرض کنید در یک مکالمه بین دو همکار، یکی از آنها میگوید:
I’ve been thinking about moving to another city because the traffic here is just unbearable. Yesterday, it took me two hours to get to work
حالا اگر سؤال این باشد:
❓ What is the speaker’s main concern
A) The city’s traffic is very bad
B) The speaker was late for work yesterday
C) The speaker likes another city more
D) The speaker enjoys long drives
❌ اشتباه رایج: برخی داوطلبان روی جزئیات تمرکز میکنند (مانند “دیروز دو ساعت در راه بوده”) و گزینه B را انتخاب میکنند، در حالی که این فقط یک مثال برای توجیه نارضایتی از ترافیک است.
✅ پاسخ درست: گزینه A (ترافیک شهر خیلی بد است) زیرا این ایده اصلی صحبت گوینده است.
چگونه این خطا را کاهش دهیم؟
- قبل از شنیدن سؤال، نوع اطلاعات موردنظر را حدس بزنید (مثلاً مشکل، پیشنهاد، تصمیم، احساسات و غیره).
- به جملات کلیدی توجه کنید که نظر کلی گوینده را بیان میکنند، نه فقط مثالهای او.
- عباراتی که ایده اصلی را معرفی میکنند، بشناسید مثل “The main issue is…” یا “What really bothers me is…”.
- بعد از شنیدن متن، قبل از انتخاب پاسخ، از خود بپرسید: “گوینده درباره چه چیزی صحبت میکند؟”
تمرین با نمونه تستها میتواند کمک کند تا این مهارت تقویت شود.
- ناتوانی در درک لحن و قصد گوینده
در بخش لیسنینگ آزمون CELPIP، یکی از مشکلات رایج این است که داوطلبان نمیتوانند لحن (tone) و قصد گوینده (speaker’s intention) را به درستی تشخیص دهند. این موضوع مهم است زیرا گاهی پاسخ درست مستقیماً در کلمات گوینده نیست، بلکه در احساس و طرز بیان او نهفته است.
مثال:
فرض کنید در یک مکالمه، شخصی با لحنی کنایهآمیز میگوید:
Oh great! Another traffic jam. Just what I needed right now
حالا اگر سؤال این باشد:
❓ How does the speaker feel
A) Happy about the traffic
B) Frustrated by the traffic
C) Indifferent to the traffic
D) Excited about the traffic
❌ اشتباه رایج: برخی داوطلبان فقط به کلمه “great” (عالی) توجه میکنند و فکر میکنند گوینده خوشحال است، پس گزینه A یا D را انتخاب میکنند.
✅ پاسخ درست: گزینه B (عصبانی و ناراحت از ترافیک) زیرا لحن گوینده کنایهآمیز است و در واقع از ترافیک شکایت دارد.
چگونه این خطا را کاهش دهیم؟
- به لحن و استرس کلمات توجه کنید – آیا گوینده هیجانزده، عصبانی، کنایهآمیز یا مردد است؟
- عباراتی که نشاندهنده احساسات هستند را بشناسید – مثلاً Just what I needed معمولاً کنایه است.
- به صدای گوینده دقت کنید – تغییر تن صدا میتواند نشان دهد که او ناراحت، خوشحال، یا متعجب است.
- با نمونههای مختلف تمرین کنید – فیلمها و پادکستهای انگلیسی گوش دهید تا با لحنهای مختلف آشنا شوید.
- یادداشتبرداری ناکارآمد
نوشتن اطلاعات بیربط یا از دست دادن نکات کلیدی.
خطاهای رایج در آزمون CELPIP در مهارت خواندن (Reading)
از مهمترین خطاهای رایج در آزمون CELPIP در بخش ریدینگ آزمون سلپیپ که میتواند نمره 9 شما را به 6 تبدیل کند میتوان به موراد زیر اشاره کرد:
- خواندن بیش از حد جزئیات
در بخش ریدینگ آزمون CELPIP، یکی از اشتباهات رایج این است که داوطلبان زمان زیادی را صرف خواندن جزئیات غیرضروری میکنند و در نتیجه وقت کم میآورند. درحالیکه در اکثر سؤالات، نیازی به درک همه جزئیات متن نیست و باید روی ایدههای اصلی و اطلاعات کلیدی تمرکز کرد.
مثال:
فرض کنید متنی درباره مزایای کار از خانه (remote work) دارید و این بخش از متن را میخوانید:
Working from home has become increasingly popular over the past decade. Many employees appreciate the flexibility it offers, such as the ability to set their own schedules and avoid long commutes. A recent study found that 68% of remote workers reported higher job satisfaction, while 45% felt more productive at home than in a traditional office setting
سؤال مربوط به این متن:
❓ What is the main idea of the paragraph
A) Most employees prefer working from home
B) Working from home provides flexibility and satisfaction
C) 45% of remote workers feel more productive
D) The number of remote workers has increased by 68%
❌ اشتباه رایج: برخی داوطلبان روی اعداد و آمار تمرکز میکنند و گزینه C یا D را انتخاب میکنند، زیرا به دنبال پاسخ دقیق در جزئیات هستند.
✅ پاسخ درست: گزینه B، زیرا ایده اصلی پاراگراف این است که کار از خانه انعطافپذیری و رضایت بیشتری ایجاد میکند. آمارها فقط برای پشتیبانی از این ایده ارائه شدهاند، نه اینکه موضوع اصلی باشند.
چگونه از این اشتباه جلوگیری کنیم؟
- ابتدا کل پاراگراف را سریع اسکن کنید تا ایده کلی را بگیرید، سپس در صورت نیاز به جزئیات برگردید.
- به جمله اول و آخر پاراگراف توجه کنید – معمولاً ایده اصلی در این جملات بیان میشود.
- به دنبال کلمات کلیدی باشید که به موضوع اصلی اشاره دارند، مانند “main reason”, “overall trend”, “generally”.
- در ابتدا کل متن را نخوانید، بلکه مستقیم به سؤال نگاه کنید و بر اساس آن، متن را بهصورت هدفمند بخوانید.
- نادیده گرفتن سرنخهای متنی
برخی پاسخها را میتوان از طریق درک روابط بین جملات پیدا کرد.
- عدم مدیریت زمان
وقت کافی برای تمام سوالات اختصاص داده نمیشود.
خطاهای رایج در آزمون CELPIP در مهارت نوشتاری (Writing)
در این بخش از خطاهای رایج در آزمون CELPIP بسیاری از داوطلبین نمره اصلی خود را از دست میدهند که به نکات زیر دقت نمیکنند:
- ساختار نامناسب نامه یا مقاله
نامههای CELPIP به دو دسته رسمی و غیررسمی تقسیم میشوند. رایجترین اشتباهات در ساختار آنها عبارتند از:
✅ ساختار صحیح یک نامه
۱. سلام و احوالپرسی مناسب (Greeting)
- رسمی: Dear Mr. Smith
- غیررسمی: Hi John
۲. مقدمه (Introduction) – دلیل نوشتن نامه
- رسمی: I am writing to express my concern about
- غیررسمی: Hope you’re doing well! I wanted to tell you about
۳. بدنه (Body) – اطلاعات اصلی در پاراگرافهای جداگانه
- هر پاراگراف باید یک ایده مشخص داشته باشد.
- در نامههای رسمی، از لحن محترمانه و جملات کامل استفاده کنید.
- در نامههای غیررسمی، میتوان از عبارات دوستانه و محاورهای استفاده کرد.
۴. نتیجهگیری (Closing) – خلاصه و درخواست اقدام (اگر لازم است)
- رسمی: I look forward to your response
- غیررسمی: Let me know what you think
۵. امضا (Sign-off)
- رسمی: Sincerely, [Your Name]
- غیررسمی: Best, [Your Name]
❌ اشتباهات رایج در ساختار نامه
- استفاده از لحن اشتباه – مثلاً نوشتن یک نامه شکایت به مدیر با لحن دوستانه!
- نداشتن پاراگرافبندی درست – نوشتن کل نامه در یک پاراگراف یا جملههای پراکنده.
- نداشتن نتیجهگیری مناسب – ناگهانی نامه را بدون جمعبندی به پایان رساندن.
خطاهای رایج در آزمون CELPIP در مهارت گفتاری (Speaking)
در بخش خطاهای رایج در آزمون CELPIP اسپیکینگ بسیار از داوطلبین دچار اشتباهات ساده می شوند که در این قسمت به برخی از مهمترین آنها اشاره شده است که شامل:
- وقفههای طولانی و مِنمِن کردن
عدم روانی در صحبت میتواند تأثیر منفی داشته باشد.
- تلفظ اشتباه و استرس نادرست
برخی داوطلبان کلمات را اشتباه تلفظ میکنند یا تأکید درستی روی هجاها ندارند.
- پاسخهای کوتاه و ناکافی
دادن پاسخهای خیلی کوتاه باعث از دست رفتن نمره میشود.
- عدم سازماندهی پاسخها
پاسخها باید دارای مقدمه، بدنه و نتیجهگیری باشند.
برای بهبود عملکرد، تمرین مستمر، بازبینی اشتباهات، و استفاده از منابع معتبر ضروری است.
مشاوره با مرکز زبان ایران بریتانیا
امیواریم که از مقاله خطاهای رایج در آزمون CELPIP نهایت استفاده را برده باشید. برای پیگیری تمامی رخدادهای جدید آزمون سلپیپ و کسب نمره بالا در آزمون حتما کانال تلگرامی و اینستاگرام مجموعه ایران بریتانیا را دنبال کنید. همچنین در اینستاگرام ایران – بریتیش جستجو نمایید. حتما از کانال تلگرام ما درباره آموزش های رایگان دیدن کنید.
برای مطالعه مقالات بیشتر آزمون سلپیپ میتوانید مقاله کتابهای پیشنهادی برای CELPIP مطالع بفرمایید.